Millaisen tien maisuille rakennamme?
Säde Palmu lähettää terveisiä maisema-arkkitehtuurin tutkinnonuudistuksen parista. Muistakaa myös käydä vastaamassa kurssikyselyyn, jonka vastauksia käytetään apuna tutkinnonuudistustyössä!
”Tutkinnonuudistuksen työstäminen yhteistyössä opiskelijoiden kanssa jatkuu… Sitä on tehty muunmuassa maisuluokan seinällä olevalla avoimella vuosikurssitaulukolla, mistä voi käydä katsomassa työpajan tulosten yksityiskohtia. Sinne saa milloin vain käydä lisäämässä omia ajatuksia ja kommentteja. Se on erittäin tervetullutta. Älkää unohtako myöskään pian sulkeutuvaa nettikyselyä [linkki ylhäällä].
Työpajassa tutkinnon nykyinen kehityssuunta nähtiin osallistuneiden opiskelijoiden puolesta hyväksi, mutta varsinkin IT-opetuksen käsittelyä pidettiin puutteellisena ja siitä keskusteltiin paljon. Todettiin että pitäisi olla erityinen IT-strategia siitä millä tavalla maisema-arkkitehtiopiskelijat oppivat tietokoneohjelmista luontevan välineen suunnitteluun. Myös tietokoneohjelmia käyttävien kurssien assarit pyritään kouluttamaan, jos suinkaan resursseja löytyy.
Suurempana kokonaisuutena puhuttiin siitä, kuinka suunnittelijan taidot ja identiteetti kehittyvät vuosien varrella. Ensimmäinen vuosi yhdessä arkkareiden kanssa tuo paljon hyvää, mutta identiteetti kärsii. Tilanne on ollut parempi tänä vuonna, kiitos Vistan järjestämän Mark-illan ja muun tsemppauksen, mutta hyvää juttua ei tule jättää riippuvaiseksi Vistan kulloistenkin jäsenien aktiivisuudesta. Fuksivuoden alkuun pyritään tekemään kevyt 1 op:n ammattikuvakurssi, joka olisi myös arkkitehdeille ja tarkoitus olisi näyttää mitä kaikkea maisema-arkkitehtuuri voi olla.
Vielä jäi auki yhdyskunta- ja kaupunkisuunnittelun rooli uudessa maisututkinnossa. Onko kursseja osana pääainetta, vai onko YKS sellaista mitä kiinnostuneet ottavat vapaavalintaisiin? Mitä vastataan YKS:stä kiinnostuneelle abiturientille joka miettii kummalle linjalle meidän lafkalla hakee? Miten päätökset vaikuttavat maisema-arkkitehtuurin rooliin tulevaisuuden kaupunkisuunnittelussa?
Luonnontieteen kursseja on tarkoitus rationalisoida. Löysät pois päällekäisyyksistä ja mahdollisuuksien mukaan tukemaan menellään olevia kursseja, kuten vaikkapa geomorfologia tukee tänä vuonna fuksisyksyn maisema-arkkitehtuurin perusteita.”
Arkkitehdin tutkintoon ei tämänhetkisissä suunnitelmissa ole mahtumassa pakollisena maisema-arkkitehtuurin opintoja, mutta ainakin yhteistyökursseja pyritään toteuttamaan.