Halloped- eli hallinnon opiskelijaedustajapaikat vuodelle 2014 ovat nyt haettavissa osoitteessa www.halloped.fi! Haku on auki 30.11. asti, ja Ayy valitsee edustajat joulukuun puolessa välissä.
Hallinnon opiskelijaedustajat pääsevät täysivaltaisina hallintoelinten jäseninä vaikuttamaan laitoksen ja korkeakoulun päätöksentekoon, ja tutustumaan yliopiston hallintoon sekä henkilökuntaan. Hallopediltä ei vaadita aiempaa kokemusta koulutuspolitiikasta, kunhan intoa vaikuttaa opintoihin ja opiskeluympäristöön sekä halua oppia uutta löytyy!
Arkkareille avoinna olevat paikat:
- Arkkitehtuurin laitoksen koulutusryhmä, 3 jäsentä + 3 varajäsentä
Arkkitehtuurin laitoksen päätöksiä valmisteleva elin. Täällä tehdään konkreettista tutkinnonuudistustyötä ja pohditaan arkkitehdin ja maisema-arkkitehdin tutkintoon ja opintoihin liittyviä kysymyksiä. - Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun opetuksen johtoryhmä, 1 jäsen + 1 varajäsen
Opetuksen laadun valvomiseen ja opetuksen strategiaan keskittyvä valmisteleva ja keskusteleva elin. OpeJory myös arvostelee kaikkien ARTSiin palkattavien professori- ja lehtorihakijoiden opetusnäytteet, ja tästä työstä saa palkkaa. - Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun akateeminen komitea, TSAK, 1-2 jäsentä + 1-2 varajäsentä
Ylintä päätösvaltaa korkeakoulutasolla käyttävä elin, jonka käsittelyyn tulevat sekä laitosten että korkeakoulun päätösasiat.
Lisätietoa paikoista saat osoitteesta www.halloped.fi tai ottamalla yhteyttä opintovastaavaan esimerkiksi facebookin välityksellä, sähköpostitse saana.rossi(at)aalto.fi, puhelimitse 041 5454 191 tai nykimällä lafkalla hihasta.
Opintovastaavan kokemuksia hallopedinä toimimisesta:
Olen ollut vuonna 2013 varsinaisena jäsenenä arkkitehtuurin laitoksen koulutusryhmässä sekä ARTSin opetuksen johtoryhmässä, ja varajäsenenä TSAKissa.
Aluksi yllätyksenä tuli se, miten paljon vaikutusvaltaa yksittäisellä opiskelijallakin voi olla päätöksiin. Monesti opiskelijat ovatkin niitä, joilla on paras asiantuntemus esimerkiksi tutkinnonuudistusta koskevista kysymyksistä, koska he näkevät opintojen kokonaisuuden yksittäisten kurssien tai oppituolien sijaan.
Hallopedinä oppii valtavasti siitä, miten päätöksiä tehdään erikokoisissa ja monimuotoisissa organisaatioissa, ja mitä ongelmia ja mahdollisuuksia hallintoon, uuteen korkeakouluun ja ylipäätään Aaltoon liittyy. Henkilökunnan kanssa pääsee keskustelemaan asioista uusista näkökulmista, ja todella vaikuttamaan opintojen rakenteeseen. Opetusnäytteiden arvioinnista saa erittäin mielenkiintoisen läpileikkauksen ARTSin eri aloista – olen päässyt seuraamaan niin elokuvakäsikirjoituksen kuin mediapedagogiikan ja kuvanveiston luentoja. Nämä ovat olleet tervetullutta vaihtelua arkkitehtuurin luennoille, ja niistä on oppinut kriittisyyttä omiakin luentoja kohtaan.
Hallopedinä pääsee myös tutustumaan Tokyon ja koko Aallon loistavaan, erittäin aktiiviseen opiskelijavaikuttajaporukkaan, vaihtamaan kokemuksia ja jakamaan tietoa sekä luomaan kontakteja muiden alojen opiskelijoiden kanssa.
Suosittelen hallopediksi lähtemistä kaikille, jotka haluavat vaikuttaa opintoihin ja opiskeluympäristöönsä, sekä olemaan perillä siitä, mitä laitoksella, koulussa tai tutkinnossamme tapahtuu. Tämä on myös melko kevyt, mutta sitäkin tärkeämpi tapa osallistua opiskelijatoimintaan. Lähde mukaan!